Uyku Apnesi

uyku-apnesiUyku apnesi uyku esnasında olan nefes alma bozukluğudur. Uykuda solunum duraklamaları olur. Bunun sonucunda kandaki oksijen miktarı azalır ve karbondioksit miktarı artar. Uyku apnesi sinir sistemindeki bir problem nedeniyle veya solunum yollarındaki bir tıkanıklık nedeniyle oluşabilir. Bazen de bu her iki durum birlikte görülebilir.

Çoğu zaman, kişinin eşi, yakınları bu rahatsızlığın belirtileri ve semptomlarını fark eder. Uyku apnesinin belirtileri, yüksek sesli düzensiz horlama, uyurken nefes nefese kalmak veya boğulma hissi yaşamak, dinlendirici olmayan huzursuz uyku ve gün içi aşırı uykulu olma halidir. Uyku apnesi şu tıbbi sorunlara ve belirtilere yol açabilir:
◦Yüksek tansiyon
◦Sabah baş ağrıları
◦Sinirlilik
◦Zayıf dikkat
◦Hafıza kaybı

Uyku apnesi olan kişilerin uyku esnasında sık sık nefes alışverişler durur. Bu bir gece içinde bazen yüzlerce defa tekrar eder. Nefes almadaki durmalar 10 sn ile bir iki dakika arası değişir ve kişinin uykusu sürekli bölünür. Uyku apnesi ile nefesi duran kişi, boğulma hissi ile ya uyanır, ya tedirgin olan eşi uyandırır ya da tam uyanıklığa geçmese bile daha yüzeyel bir uykuya geçer. Bu şekilde uyku apnesi nedeniyle uykunun kesintiye uğraması, ertesi gün uykulu olmaya, dinlenmemiş uyanmaya yol açar. duraklamalar 10 saniyeden birkaç dakika sürebilir ve kişinin uykusu sürekli bölünür.

Semptomlar ve sorunun ciddiyetine göre uyku apnenin tedavisi değişir. CPAP (Devam eden Pozitif Havayolu Basınçı) genellikle en çok kabul edilen tedavidir. Uyurken, kişiye basınçlı bir maskeden hava verilir. Basınçlı hava, kişinin havayolunu açık tutar. Uyku apnesinin, maske ile tedavi edilmesinin olumlu sonuçları şunlardır:

Horlama ve anormal nefes alma durumlarına son

Yorgunluk veya gün içinde uykulu olmaya son

İyileşmiş hayat kalitesi

Yüksek tansiyon ve kardiyovasküler hastalık riskinde azalma

Diyabet hastalarında kan şekeri kontrolünde iyileşme

Hafif vakalarda, kişinin kilo vermesi, belirtileri yatıştırabilir. Bazı kişiler havayolundaki tıkanıklığı azaltan gece ağıza takılan aletlerden fayda görebilir. İleri uyku apnesi vakalarında ise cerrahi yöntemlerle havayolunun açılması uygulanır.

Tedavi görmeyen uyku apnesinin sonuçları sık trafik kazası, artmış kalp krizi riski, artmış felç riski, kalp yetmezliği, yüksek tansiyon ve hayat kalitesinde genel bozulmadır.

Uyku apnesinin tanıısı için bir gece uyku laboratuarında kalmak, apne sıklığı ve derecesinin izlenmesi, gerekir. Hastalık şiddetine göre bir tedavi önerilecektir.